Geschiedenis NRS

Nieuwe Rotterdamse Sleepdienst (NRS) Rotterdam  Europoort      1961-1988


 

Door de enorme uitbreiding van het Rotterdamse havengebied (Europoort) was niet alleen een uitbreiding van het aantal sleepboten noodzakelijk maar ook de ontwikkeling van speciale sleepboten die enerzijds de zgn. 'Mammoettankers' zouden kunnen assisteren en anderzijds buitengaats werkzaamheden zouden kunnen verrichten. Zodra de onderhandelingen met alle partners in de sleepvaartcentrale waren afgerond, werd om die reden de N.V. Nieuwe Rotterdamse Sleepdienst (NRS) opgericht bij akte dd. 31 mei 1961 door de navolgende 10 sleepbootrederijen:

-   Internationale Sleepdienst Maatschappij

-   L.Smit & Co's Sleepdienst N.V.

-   N.V. Scheepvaart Maatschappij Tros ( namens P.Smit Jr.)

-   N.V. Verenigde Onafhankelijke Sleepdienst

-   N.V. Stoomsleepdienst 'Cosmopoliet' (namens Independent groep)

-   N.V. Stoomsleepdienst 'Mars'

-   N.V. Stoomsleepdienst 'Maas'

-   Hudig & Verder N.V. (namens sleepboot 'Ino')

-   N.V. Maatschappij Binnenvaart

-   Phs. van Ommeren (Rotterdam) N.V. (namens sleepboten 'Drecht' en 'Horsey')


In 1988 werden de NRS, Smit Internationale Havendiensten en de Nieuwe Vlissingse Sleepdienst, samengevoegd in Smit Havendiensten, een werkmaatschappij van Smit Internationale te Rotterdam en kregen alle schepen dezelfde Smit-uitmonstering.

 

 

Bron oa Nedships